christavandenberg.nl Muziek in de telecom

Delta nr 38, december 2003

Eigen baas zijn, dat trok hem wel. Zeker na een maand in het harnas van de consultancywereld. Technisch bestuurskundige Ytsen Kooistra startte het bedrijf Rits tele.com en overleefde het barsten van de internetbubble. ,,Zonder doorzettingsvermogen en een goede focus kun je het wel vergeten.''

Muziek is zijn ene grote passie, telecom de andere. Niet verwonderlijk dus dat Ytsen Kooistra naast zijn werk als algemeen directeur van een telecombedrijf in deeltijd het conservatorium doet. ,,Ik volg theoretische vakken aan de Schumann-academie, de enige plek waar je deeltijd conservatorium kunt doen. Voor het eerst sinds jaren heb ik weer examen gedaan.'' De voormalige toetsenist van Anders Nog Iets, een Delftse studentenband die een jaar of zes geleden flinke bekendheid genoot, wil uiteindelijk het hele conservatorium doorlopen, maar nu heeft hij het veel te druk om dagelijks minstens een uur te kunnen oefenen. ,,Hoeveel uur ik per week werk weet ik niet precies. Veel, in ieder geval. In mijn hoofd ben ik continu met het bedrijf bezig, het is iets wat er altijd is.''

Muziek is zijn ene grote passie, telecom de andere. Niet verwonderlijk dus dat Ytsen Kooistra naast zijn werk als algemeen directeur van een telecombedrijf in deeltijd het conservatorium doet. ,,Ik volg theoretische vakken aan de Schumann-academie, de enige plek waar je deeltijd conservatorium kunt doen. Voor het eerst sinds jaren heb ik weer examen gedaan.'' De voormalige toetsenist van Anders Nog Iets, een Delftse studentenband die een jaar of zes geleden flinke bekendheid genoot, wil uiteindelijk het hele conservatorium doorlopen, maar nu heeft hij het veel te druk om dagelijks minstens een uur te kunnen oefenen. ,,Hoeveel uur ik per week werk weet ik niet precies. Veel, in ieder geval. In mijn hoofd ben ik continu met het bedrijf bezig, het is iets wat er altijd is.''

Het businessmodel was simpel. De kosten van het telefoneren werden betaald door adverteerders. Iemand die belde via internet kreeg om de twintig seconden een andere advertentie te zien op zijn beeldscherm. En doordat Rits uitgebreid informatie verzamelde over zijn gebruikers, konden bedrijven heel gericht adverteren. Al snel had het bedrijf 220 duizend gebruikers, maar de adverteerders waren minder happig. Direct na de aanslagen van 11 september trok een aantal grote adverteerders zich terug en waren er nauwelijks nog inkomsten.

Kooistra nam een radicaal besluit. Van een marketingbedrijf met telefonie als extraatje, veranderde Rits in een bedrijf met telefonie als enige focus. Het bedrijf stapte over naar de zogenaamde voice over IP-diensten (voip), waarbij klanten tegen betaling bellen via internet. Vanwege de bekendheid van Rits als gratis telefoniedienst, besloot Kooistra de voip-diensten onder de naam Pilmo aan te bieden. ,,De naam Rits associeerden mensen toch met gratis. En aangezien bellen via internet niet meer gratis is hebben we de naam veranderd'', aldus Kooistra.

Door deze drastische koerswijziging kon het bedrijf de instorting van de ict-markt overleven. ,,Dat is wel leuk hoor'', zegt Kooistra. ,,Een Amerikaans bedrijf dat ook gratis telefonie via internet aanbood en dat 30 miljoen klanten had, overleefde die crash bijvoorbeeld niet. Dat zit nu al meer dan een jaar in sursťance van betaling, terwijl wij nog gewoon bestaan.''

HiŽrarchisch

Voor zijn afstudeerproject aan de TU ontwikkelde Kooistra een model om de kwaliteit van telecomaanbieders te vergelijken. Hij reisde de hele wereld over om te kijken hoe andere landen dit onderwerp aanpakten. ,,In Engeland verschijnt vier keer per jaar een boekje waarin alle aanbieders vergeleken worden op gebied van service, prijs, bereikbaarheid enzovoorts. Hier vergelijkt de 'Consumentengids' af en toe aanbieders van mobiele telefonie, maar de kwaliteit van vaste telefonie vergelijkt niemand. Operators willen helemaal niet dat zoiets er komt. Destichting Telecomgebruikers Nederland, toen mijn opdrachtgever, is nu nog bezig zo'n kwaliteitsvergelijking van de grond te krijgen.''

Na zijn studie begon de technisch bestuurskundige als junior consultant bij Arthur Andersen, waar hij het ťťn maand volhield. ,,De manier waarop alles daar was vastgelegd vond ik vervelend. Er stond precies omschreven wat ik wel en niet mocht doen. En ook het cultuurtje was niets voor mij, duur doen over simpel rotwerk. Ik zat daar alleen getallen over te tikken in Excel-sheets. De hiŽrarchische organisatiestructuur botste met mijn gevoel. Ik heb mijn proeftijd afgemaakt en ben vertrokken.''

Momenteel bestaat Rits tele.com uit tien man. Kooistra zelf houdt zich met alle aspecten van het zaken doen bezig: productontwikkeling, personeelszaken, financiŽn, verkoop en het aansturen van de techniek en marketing. Zelfs het nummer op de cd voor zakenrelaties is van eigen hand. ,,Het leukste vind ik het maken van de vertaalslag van een technisch complex product naar iets wat de consument kan gebruiken en begrijpen.'' Hij denkt even na en vervolgt: ,,Dat is eigenlijk ook waar het bij technische bestuurskunde om draait. Daar gaat het om de vertaalslag tussen techneuten en managers, hier om techneuten en de klant. Wat ik tijdens mijn studie geleerd heb is een manier van denken. Niet direct de oplossing klaar hebben, maar eerst kijken wat het echte probleem is.''

Deze week introduceert zijn bedrijf een nieuw product voor de studentenmarkt. Nu de tikkenteller niet meer bestaat, komt Rits tele.com met een abonnement waarbij voor bewoners van studentenhuizen de telefoonkosten eenvoudig naar verbruik te splitsen zijn. Het abonnement is voorlopig verkrijgbaar in Leiden, Den Haag en Delft via BelCompany.

Daarnaast heeft het bedrijf drie producten, waaronder prepaid bellen met de pc naar gewone telefoons over de hele wereld. Kooistra: ,,Voor de Nederlandse markt is dit product niet interessant, omdat telefonie hier al zo goedkoop is. Maar bijvoorbeeld in Duitsland hebben we veel klanten.'' Met een ander product van Rits maakt de klant gebruik van een voicefinder. Kooistra pakt een metallic blauw apparaat ter grootte van een boek op A5-formaat. ,,Je plaatst dit ding tussen je pc en je modem en dan sluit je je telefoon erop aan. Het is een alternatief voor de KPN-aansluiting, maar dan goedkoper in zowel belkosten als abonnement. Abonnees bellen elkaar onderling gratis'', verduidelijkt hij. ,,Je belt maar een paar mensen vaak, dus als je die gratis kunt bellen scheelt dat een hoop geld.''

Ook mikt hij op de zakelijke markt, met een telefoonabonnement dat eveneens via internet loopt, maar het KPN-netwerk als back-up heeft. ,,Voor bedrijven met meerdere vestigingen in binnen- of buitenland en thuiswerkers'', zegt Kooistra. ,,De vestigingen kunnen onderling gratis bellen.'' Maar klanten betalen wel dubbele abonnementskosten.

Doorzetten

,,Als je voor jezelf wil beginnen, moet je ook absoluut in jezelf geloven'', vindt Kooistra. ,,Naast een goed idee zijn doorzettingskracht en overtuiging van levensbelang. De meest gemaakte fout is volgens mij dat mensen niet goed focussen. Als je zegt: ik ga dit doen, dan moet je dat ook doen en je niet laten afleiden door andere ideeŽn die voorbijkomen. Je moet daarin ook weer niet te star zijn, maar wel nee kunnen zeggen.''

Het gebouw waarin hij kantoor houdt is oud, maar vanuit zijn riante kamer heeft de oud-TU'er prachtig uitzicht over de voet van de Rotterdamse Willemsbrug. ,,Over een tijdje komt hier pal voor onze neus een toren van Jan des Bouvrie te staan. Dit pand wordt dan gerenoveerd en, helaas, voor ons niet meer te betalen. Het moet hier hip worden.''

Zo duidelijk als hij de toekomst van het kleine stukje Rotterdam schetst ziet hij zijn eigentoekomst niet. ,,De externe aandeelhouders willen waarschijnlijk binnen vijf jaar wel rendement op hun investering, dus ik denk dat het bedrijf dan verkocht wordt. Ik heb geen idee waar ik daarna terecht kom. Vijf jaar geleden wist ik ook niet dat ik nu hier zou zitten. Maar in ieder geval wil ik over vijf jaar meer tijd hebben om muziek te maken.''

 

 
Life after Pinochet

Life After Delft: No more Suriname food

Dutch Talk

Dutch Talk

Standplaats Sjanghai

 

terug naar boven