christavandenberg.nl Een nieuwe manier van koffie drinken

Delta nr 29, september 2004

Innovatie en creativiteit zijn de sleutelwoorden in het leven van Anke Sommeling. Met haar eigen bedrijf The Creativity Company helpt ze organisaties hun creativiteit in te zetten voor vernieuwing.

"Toen ik een jaar of veertien was heb ik gezegd dat ik nooit industrieel ontwerpen wilde doen", zegt Anke Sommeling met een glimlach. "Ik dacht dat het zoiets was als werktuigbouwkunde." Maar na het vwo is het duidelijk voor de scholiere: "Industrieel ontwerpen is technologie en vernieuwing, maar zonder de softe kant helemaal los te laten." En ze kiest voor de opleiding.

Ze is enthousiast, maar mist integratie van de verschillende vakken. "Al is dat nu geloof ik wel verbeterd." Snel ontdekt Sommeling dat ze vooral geÔnteresseerd is in het proces van creativiteit. Ze kiest voor de richting innovatiemanagement en daarbinnen de onderzoeksrichting. Onderzoek is echt iets dat je op de universiteit moet leren, vindt de studente.

Wanneer ze in opdracht van KPN drie maanden lang gaat meewerken aan de opzet van een bedrijfstak in Japan, blijkt dat KPN in Japan gaat sluiten. Doordat ze zelf een voorbijkomende kans grijpt, kan ze toch in Tokio blijven. KPN organiseert het 'Masters Programma', een tien weken durend innovatieprogramma waar verschillende grote bedrijven aan meedoen. Verantwoordelijken van onder andere Sara Lee, Ericsson en De Telegraaf werken samen aan nieuwe ideeŽn en kijken hiervoor met elkaar naar de wereld, afgesloten van hun eigen organisatie. Een reis naar het buitenland is onderdeel van het programma. De ene helft van de deelnemers gaat naar New York, de andere naar Tokio.

Sommeling mag voor haar stageopdracht de reis naar Japan organiseren. Twee maanden lang struint ze de miljoenenstad af op zoek naar interessante plekken, innovatieve bedrijven en creatieve mensen. Een paar maanden na haar stage vliegt ze terug naar Tokio om de door haarzelf georganiseerde reis te begeleiden. Iedere deelnemer gaat een avond op stap met een Japanner, 'om een andere kant van het land te zien'. Ook voert de reis langs uiteenlopende bedrijven, van het grote Sony tot ontwerpers van computerspellen en modeontwerpers.

Weer in Nederland vormt de evaluatie van het innovatieproject haar afstudeeropdracht. Ze doet literatuuronderzoek, legt het project naast verschillende theorieŽn en ontwikkelt een model. "Ze waren bezig om het project voor de tweede keer te organiseren, maar toen het slechter ging met KPN is dat gestopt", zegt ze. Het project leidt al met al wel tot verschillende nieuwe businessplannen en omdat die uit concurrentieoogpunt uiterst gevoelig liggen, mag Sommeling zelfs bij haar afstudeerpraatje geen namen noemen. "KPN heeft bijvoorbeeld gekeken naar wat zij met het 'gezellige' imago van Douwe Egberts kon doen", zegt ze nu.

Maar door de recessie zijn veel van dergelijke initiatieven uit het innovatieproject er nooit gekomen. "Het doel was om drive en inzichten bij de bedrijven tentoon te spreiden, dat is wel gelukt", vertelt Sommeling. "Alleen zijn heel toevallig veel van de mensen die aan het project meededen inmiddels voor zichzelf begonnen of naar een ander bedrijf vertrokken."

Meditatie

Direct na haar afstuderen is ze toe aan rust. "Ik was zo ontzettend bezig geweest met mijn afstuderen, zat vol spanning en stress." Omdat ze geen geld heeft voor een verre reis, besluit ze een tiendaagse cursus vipassana-meditatie te volgen in BelgiŽ. Zodra ze terug is in Nederland begint ze enthousiast en uitgerust met solliciteren bij trainings- en reclamebureaus. Vrijwel tegelijkertijd start ze met Guy Hafkamp, ontmoet bij het vak schrijven van een businessplan bij de toenmalige faculteit Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen, impulsief het bedrijf The Creativity Company, waarvoor ze deeltijd werkt.

Ondertussen, in haar eerste 'echte' baan als artdirector bij een reclamebureau, merkt ze dat ze iets mist. "Ik moest een uitnodiging ontwerpen voor een bijeenkomst en wilde eigenlijk veel liever die hele bijeenkomst organiseren", zegt Sommeling. Ze besluit over te stappen naar een baan als projectleider bij het Dutch Institute of Management Innovation (Dimi), waar ze in vijf maanden tijd veel leert. "De directeur van Dimi heeft een groep ambitieuze afgestudeerden om zich heen, die tijdelijk, meestal drie maanden, voor hem werkt." En na Dimi volgt KPN Research (later overgenomen door TNO Telecom). Binnen de afdeling mobile services werkt ze aan het combineren van trends en behoeften van de consument tot nieuwe technologische producten. Ondertussen neemt haar eigen bedrijf steeds meer tijd in beslag. In de herfst van 2003 besluit ze zich volledig te storten op The Creativity Company en ze neemt ontslag bij KPN.

Stadswandeling

Behalve workshops verzorgt The Creativity Company nu ook advies en trainingen op maat. "Al onze producten zijn gericht op het optimaliseren van het creatiemoment", vertelt de ondernemer. "Daarvoor gebruiken we innovatieve technieken en methoden die stoelen op veertig jaar wetenschappelijk onderzoek. De precieze aanpak verschilt per keer, want we kiezen telkens de aanpak die het beste bij de klant past." Zo kan het bedrijf bij een grote groep en weinig tijd kiezen voor de techniek van de inspiratiecarrousel. Hierbij werkt men in kleine, wisselende groepen, waardoor zowel kennisuitwisseling als het komen tot nieuwe ideeŽn sneller verloopt. Maar het kan ook gebeuren dat een wandeling door de stad deel uitmaakt van de workshop. "Het is belangrijk om mensen in het juiste klimaat te plaatsen", zegt Sommeling. "Iedereen weet dat innovatie nodig is, maar tot innovatie komen is vaak lastig. Men weet niet hoe het moet, of is gewoon niet in staat om bepaalde creatieve technieken te gebruiken."

The Creativity Company zet ook inhoudelijke kennis in van mensen uit het netwerk van Sommeling en Hafkamp. Zij variŽren van biologen tot psychologen en kunstenaars. Wanneer het bedrijf in opdracht van een klant nadenkt over creatieve oplossingen, stelt het een creatief team samen uit externe relaties en laat dat met ideeŽn komen. Voor een klant die zoekt naar manieren om zijn product beter in de markt te zetten, schakelt The Creative Company bijvoorbeeld iemand in uit de filmindustrie. "Een film moet ook in de markt gezet worden", aldus Sommeling.

Alles wat het bedrijf doet, draait om het initiŽren van een creatief denkproces. "Stel: een bedrijf wil een nieuw koffiekopje. Dan kun je zomaar een nieuw kopje ontwikkelen, maar je kunt ook zoeken naar nieuwe manieren om koffie te drinken. Voor de klant is dat interessanter, omdat je een grotere oplossingsruimte opent. Het goed vaststellen van de probleemdefinitie en de randvoorwaarden is heel belangrijk."

 

 
Life after Pinochet

Life After Delft: No more Suriname food

Dutch Talk

Dutch Talk

Standplaats Sjanghai

 

terug naar boven